Tragedija opet potvrdila, umor je opasniji od alkohola

Jučerašnja tragična nesreća autobusa s putnicima koji su išli na odmor kući još je jedan ružan podsjetnik kako na rizike od umora, tako i na težak život profesionalnih vozača. Donosimo nekoliko savjeta kako spriječiti umor i kako mu se suprotstaviti

Jučer se na A3 kod Slavonskog Broda dogodila nesreća s 10 mrtvih, a vozač je odmah priznao da je “malo zaspao” za volanom, iako su dva sata ranije oba vozača nakon ulaska u Hrvatsku odradila polusatni odmor. U sezoni godišnjih odmora veliki broj nas radimo puno više kilometara u komadu, a jedan od najvećih neprijatelja je umor. Jednako je opasan, ako ne i opasniji od alkohola, jer kad pijete onda znate da ne smijete za volan. Umor dođe podmuklo, javi se u trenu, a manje iskusni vozači misle da mogu izaći na kraj s njime. Kad ih umor svlada, nesreća je neizbježna.

Prema novom istraživanju koje je provela Europska federacija radnika u prometu (ETF), umor među profesionalnim vozačima sada je norma na europskim cestama. Izvješće, temeljeno na istraživanju oko 3.000 vozača kamiona, autobusa, prva je studija u cijeloj EU u posljednjih 15 godina o umoru vozača u putničkom i teretnom cestovnom prometu. Nalazi uključuju da 60% vozača kamiona i 66% vozača autobusa mora voziti dok su redovno umorni. Također, gotovo trećina vozača kamiona izvijestila je da je zaspala za volanom tijekom vožnje.

Prema studiji koju je provela britanska zaklada AAA za sigurnost prometa, procjenjuje se da je u svakom petom sudaru sa smrtno stradalima sudjelovao pospani vozač. Ako možete, pokušajte se dobro odmoriti noć prije putovanja. Ako ste profesionalni vozač, zapravo ćete morati slijediti propise koji uređuju vrijeme odmora. No, ni oni ne jače da vam se u jednom trenutku neće prišunjati umor. Važno je imati na umu da umor vozača nije ograničen samo na one koji voze na velike udaljenosti. Svatko može osjetiti pospanost dok je za volanom, posebno ako radi dugo, u smjenama, fizički zahtjevan posao ili ima probleme s apnejom.

1. Dobro se odmorite
Prvi “trik” za izbjegavanje umora vozača je da dobro odspava noć prije. Odraslima je potrebno između sedam i devet sati sna kako bi najbolje funkcionirali. Ako noću ne spavate dovoljno, povećavate šanse za kimanje glavom za volanom. Ako ste iscrpljeni nakon dugog dana ili niste dovoljno spavali prethodne večeri, nemojte voziti. Vozite se autobusom ili taksijem, ili nazovite prijatelja ili člana obitelji. Možda se čini jednostavnijim jednostavno pokušati odbiti umor i voziti se, ali to jednostavno ne vrijedi riskirati. Također, kad god je to moguće, ne započinjite putovanja u vrijeme kada biste obično spavali. Pričekajte do jutra, kada se potpuno odmorite i vaš tjelesni sat očekuje da budete budni.

2. Prepoznajte znakove umora
Najbolja obrana od opasnosti od umora je prepoznati kada počinje utjecati na vas. To će vam dati vremena za brzo djelovanje i sprečavanje prometne nesreće. Najčešći znak umora vozača je peckanje ili težak osjećaj u očima. To znači da vaše tijelo polako gubi borbu da ostane budno, jer postaje sve teže držati oči otvorenima. Ako ste na ovoj razini umora, morate se odmah zaustaviti. Ovaj je znak posljednje upozorenje prije nego što zaspite za volanom. Postoje i drugi znakovi kojih morate biti svjesni i koji će vam dati više vremena za sprječavanje pospanosti u vožnji. Često treptanje često je preteča peckanja u očima. Također možete osjetiti plitko disanje i trnce ili utrnulost u udovima kad počnete umarati. Najraniji znakovi umora vozača uključuju trzanje mišića i napetost leđa, ili neke pokrete koje inače ne radite za volanom.

3. Neka vaš um i tijelo budu stimulirani
Suprotno uvriježenom vjerovanju, trikovi kako ostati budan poput pušenja, pojačavanja radija i otvaranja prozora zapravo nisu dugotrajni lijekovi za pospanost. Iako se zbog ovih pasivnih aktivnosti na nekoliko trenutaka možete osjećati budnijima, neće vam pomoći u održavanju trajne razine budnosti kad se vaše tijelo na njih navikne.
Umjesto toga, morat ćete raditi aktivnosti koje i dalje održavaju vaš um i tijelo stimuliranim. Žvakaća guma je izvrstan primjer, jer vježba vaš mišić čeljusti, i ne zahtijeva mnogo razmišljanja. To će vam omogućiti da ostanete budni, a da pritom ne ometate vožnju.
Također se možete prebacivati ​​između manjih varijacija brzine vožnje. Ne koristite tempomat, jer vožnju čini previše pasivnom i omogućuje vašem tijelu da podlegne umoru. Umjesto toga, uključite svoje tijelo u vožnju. Možda ćete čak htjeti prilagoditi položaj sjedenja. Držanje glave, ramena unatrag i nogu savijenih pod kutom od 45 stupnjeva dobri su načini da spriječite da vam postane previše ugodno za vrijeme vožnje.

4. Pazite na prehranu
Utvrđeno je da hrana bogata bjelančevinama i ugljikohidratima čini da se osoba osjeća pospano. Proteini i ugljikohidrati pomažu tijelu da proizvodi i apsorbira serotonin, kemikaliju koja igra ulogu u regulaciji ciklusa spavanja. Što se više serotonina nalazi u vašem tijelu, to je veća šansa da ćete se osjećati umornije.
Morali biste izbjegavati jesti velike količine peradi, jaja, mlijeka i sira prije dugih putovanja. Ova hrana sadrži puno proteina, zbog čega vaše tijelo može proizvesti više serotonina. Također biste trebali izbjegavati hranu bogatu ugljikohidratima, koja uključuje tjesteninu, rižu, bijeli kruh, kolače i krafne.
Količina hrane također može utjecati na šanse da vas umor sruši. Kada jedete obrok, šećer u krvi će vam porasti, što će biti praćeno ukupnim smanjenjem energije. Što je obrok veći, to će šećer u krvi više rasti, a energija vam brže padati. Umjesto toga, trebali biste jesti lagane, česte obroke umjesto velikih i teških. To će vam pomoći spriječiti umor, kao i glad!

5. Radite česte i kratke pauze
Ako tijekom dužeg vremena vožnje morate biti u potpunosti koncentrirani, najbolje je zakazati redovite pauze. Pravite pauze svaka dva sata ili 150-200 kilometara, i hodajte oko 10 minuta. To će vam pomoći da vaše tijelo bude budno i osvježeno tijekom putovanja.
Ako imate jake znakove umora, najbolje je napraviti pauzu kako bi se tijelo dovoljno oporavilo da biste nastavili put. Potražite siguran prostor za zaustavljanje i brzo odspavajte. Drijemanje bi trebalo trajati između 10 i 20 minuta. Ako traje dulje, ulazit ćete u dublje faze spavanja, zbog čega ćete se osjećati mrzovoljno kad se probudite i negirati blagodati sna. Nakon buđenja, dajte si najmanje još 15 minuta da se potpuno oporavite prije nego što se vratite na cestu.

Comments

comments