125 uspješnih godina Mercedesovih vanova

Mercedes-Benz kombiji slove kao svestrani, pouzdani i vozni, a njihova priča započela je prije 125 godina premijerom dostavnog vozila Benz, prvog motoriziranog kombija na svijetu s motorom s unutarnjim izgaranjem

Godina 1896. bila je puna događaja za Rheinische Gasmotorenfabrik Benz & Cie. u Mannheimu: asortiman proizvoda, koji su do tada karakterizirali putnički automobili s otvorenim krovom, proširen je tako da uključuje ne samo dostavno vozilo, već i prvi kupe s motorom s unutarnjim izgaranjem. Slika koja se pojavljuje je slika uspješne diverzifikacije ponude izumitelja automobila, što je snaga koja i danas karakterizira brend Mercedes-Benz. “Dostavno vozilo Benz” prvi put se spominje u katalogu Benz & Cie. u svibnju 1896. Novi koncept “patentnog motornog vozila vrhunskog dizajna za dostavu robe, s motorom od 5 konjskih snaga”, odmah je naišao na značajan interes. Međutim, kupci iz Njemačke nisu bili previše zainteresirani za ovaj pionirski model. Umjesto toga, prvi dokumentirani primjerak predan je pariškoj robnoj kući “Du Bon Marché”. Čak je i stranica kataloga za dostavno vozilo ilustrirana prikazom ovog vozila zajedno s reklamom za parišku robnu kuću. Činjenica da je prvi kupac kombija došao iz Francuske uklapa se u način na koji se automobilsko tržište razvijalo u to vrijeme.

Iako su nova sredstva mobilnosti izumljena u Njemačkoj 1886. od Carl Benza i Gottlieb Daimlera, revolucionarna je inovacija u početku bila najbolje prihvaćena u Francuskoj i Velikoj Britaniji. Stoga je bilo logično da 5. prosinca 1896. ovaj prvi motorizirani dostavni kombi s motorom s unutarnjim izgaranjem stigne u Pariz. Prvi dostavni kombi u povijesti imao je nosivost od 300 kilograma i temeljio se na šasiji koju je Benz koristio i za modele “Victoria” i “Vis-à-Vis” koji je bio prvi motorni taksi na svijetu. Dizajneri su optimalno iskoristili duljinu vozila tako što su motor smjestili ispod teretnog prostora. Dostavnjak je stoga bio i prvo gospodarsko vozilo s konceptom ravnog poda. Vozač je sjedio točno iznad prednje osovine, koja je bila opremljena kotačima s drvenim krakovima, te s gumama od čvrste gume koje su bile manje od onih na stražnjoj osovini. Dostavno vozilo pokretao je vodoravno postavljeni jednocilindrični motor obujma 2,9 litara i snage 3,7 kW (5 KS).

Ukupno su tri prijenosa prenosila su snagu motora na cestu: prvo stepenaste remenice, zatim planetarni zupčanik i na kraju protuvratilo. Odavde su dva lanca vodila do lančanika na stražnjim kotačima. Kvačilo se pokretalo pomoću uključivanja i otpuštanja remena. S ovom kombinacijom motora i sustava prijenosa, kamion za dostavu je dosegao 15 km/h s maksimalnim opterećenjem i svladao nagibe do deset posto. Prodajna cijena vozila bila je 4.500 maraka. Trećinu tog iznosa trebalo je platiti u gotovini pri narudžbi, a ostatak je dospio prilikom primopredaje vozila u Mannheimu. Krajem 1896. Émile Roger, generalni agent Benza za Francusku, razvio je plan za vlastiti dostavni kombi na temelju Benz Vela. Njegov partner u pothvatu bio je Léon LʼHollier iz Birminghama u Engleskoj. Tamo je na području Digbetha napravljen niz takvih Benzovih “kombiniranih dostavnih vozila”. Nakon smrti Emilea Rogera 1897., projekt je zaustavljen.

Comments

comments